NL | DE
  • nl
  • de

De 'P' van People

Lekker in je vel

Het is jullie toko’, zei Peter Simmer, algemeen directeur van transportbedrijf Mercuur Smart Logistics, twee jaar geleden tegen zijn werknemers. Vanaf dat moment kregen zijn medewerkers meer vrijheid in hun werk en de mogelijkheid hun ambities waar te maken. Een van hen is transportcoördinator Lonneke Rombouts: ‘De P van People is heel belangrijk. Als medewerkers niet lekker in hun vel zitten, gaat het ook met het bedrijf als geheel niet goed.’

Vorig jaar stelde Rombouts samen met haar werkgever Simmer een persoonlijk ontwikkelplan op met persoonlijke en zakelijke doelen. Daarna onderzochten de twee hoe Rombouts haar doelen binnen haar werk kan bereiken. ‘Ik krijg veel vrijheid’, vertelt ze. ‘Zo mag ik zelf bepalen welke opleidingen of seminars ik volg om mijn kennis te vergroten en ideeën op te doen. En ik kan altijd terecht bij mijn externe werkcoach. Met haar kan ik sparren over werkgerelateerde zaken.’

Zelfverzekerd en creatief

Vooral aan het begin van het sociale-innovatietraject was dat handig. ‘Ik was niet gewend aan een werkgever die me zo veel vrijheid en vertrouwen geeft. Toen ik iets wilde en toestemming vroeg aan Peter, zei hij: “Jij bent leidinggevende, jij mag het beslissen!” Nu weet ik dat die aanpak werkt. Doordat Peter me vertrouwt, ben ik zowel op werk- als privégebied zelfverzekerder en groeit mijn creativiteit. Ik mag doen wat ik denk dat goed is. Natuurlijk maak ik soms een foutje, maar met de juiste feedback kan ik dat een volgende keer voorkomen. Ik neem mijn functie serieus, weet wat er van me verwacht wordt en streef dat ook na.’

'Iedereen wil gehoord worden, dat is universeel.’

Op de zaak en onderweg

De aanpak van Simmer verspreidt zich ondertussen langzaam door het transportbedrijf. ‘Talenten van mensen op de zaak werden al benut, maar de chauffeurs zijn natuurlijk vaak op pad’, vertelt Rombouts. ‘Ik probeer het idee van openheid en vrijheid nu naar hen uit te stralen. Tijdens functioneringsgesprekken wil ik hun persoonlijke ontwikkelkansen bespreken en hen laten aangeven waaraan ze behoefte hebben in hun werk. We hebben voor de chauffeurs ook een opleidingsplan opgesteld. Ook al zijn ze vaker onderweg dan op de zaak, ik probeer de persoonlijke benadering hoog te houden.’

Het is uitdagend om dit soort projecten te mogen leiden, vindt Rombouts. ‘Het is belangrijk dat mensen meedenken. Zo heeft Peter het bij mij aangepakt en zo wil ik het ook bij de chauffeurs aanpakken. Iedereen wil gehoord worden, iedereen wil iets bijdragen aan zijn bedrijf. Dat is universeel.’

Ook Peter Simmer is geinterviewd door Sociale Innovatie Brabant. Benieuwd? Kijk eens op de website van Sociale Innovatie Brabant