NL | DE
  • nl
  • de

Iedere week 200.000 kg champignons op tijd bij de conservenfabriek

Hebt u zich ooit afgevraagd hoe uw champignons in dat blikje terecht zijn gekomen?

Hieraan gaat namelijk een uitgekiend proces vooraf. Tussen het moment dat de champignons worden geoogst en worden geconserveerd verstrijkt slechts twee uur. Dat kan alleen als productie, transport en conservering minutieus op elkaar zijn afgestemd.

Champignonkwekerij Jacobs in Kessel kweekt champignons op grote schaal. Per week verlaten zo’n 200.000 kg champignons de kwekerij om daarna in sneltreinvaart naar de conservenindustrie te worden vervoerd. “Voor ons is dat Lutece”, vertelt John Jacobs van champignonkwekerij Jacobs. “Deze conservenfabriek ligt 20 km verderop. Maar de oogst gebeurt volledig machinaal en gaat continu door. Dat betekent dat de aanvoer van de lege bakken en de afvoer van de volle bakken continu moet rouleren en dat het transport verspreid over de dagen moet plaatsvinden.”

Het juiste aantal vrachtwagens

In de praktijk ligt het nog iets ingewikkelder. De oogst van champignonkwekerij Jacobs is namelijk niet elke dag even groot. Op maandag is deze 80 ton, op dinsdag 50 ton, op woensdag 40 ton en op donderdag 30 ton. Jacobs: “Deze hoeveelheden bepalen hoeveel vrachtwagens nodig zijn om de champignons tijdig bij de conservenfabriek af te leveren. Dat varieert van acht vrachtwagens op maandag tot drie vrachtwagens op donderdag. Ze moeten stipt op tijd klaarstaan en stipt op tijd vertrekken. Alleen dan kunnen we de champignons binnen twee uur bij Lutece afleveren.”

Ze moeten stipt op tijd klaarstaan en stipt op tijd vertrekken. Alleen dan kunnen we de champignons binnen twee uur bij Lutece afleveren.”

Flexibel

Voor het transport werkt de kwekerij al twintig jaar samen met Zontrans, dat later is overgenomen door Mercuur Logistics. “Een prima transporteur”, vindt Jacobs. “Ze denken met ons mee en wij denken met hen mee. Dan kun je een sterk team vormen. Daarbij zijn ze flexibel. Als er een extra wagen nodig is, is dat ook snel geregeld. Die flexibiliteit is hun sterke punt. We werken ook steeds met dezelfde chauffeurs. Zij zijn ons eerste aanspreekpunt en dat werkt uitstekend. De dingen gebeuren precies zoals we ze met hen afspreken.”

“Ze denken met ons mee en wij denken met hen mee.

Cases
Thomas

Stel uw vraag aan Thomas, onze specialist in Transport bij Mercuur