NL | DE
  • nl
  • de

'Mercuur is nu ons visitekaartje'

Om haar klanten elke dag te voorzien van smakelijke, dagverse maaltijden en schoongewassen en gestreken linnen moet Meander sterk zijn in logistiek. " 's Morgens leveren we de gekoelde maaltijden af. ’s Middags halen we de vuile vaat weer op. Tussendoor regelen we ook nog de was.” licht Johan Melein van Meander toe. Sinds 1 november heeft Mercuur Logistics deze verantwoordelijkheden op zich genomen.

Meander had slechts één maand de tijd om een nieuwe transporteur te vinden. Toch vond Meander via het internet vijf logistieke aanbieders die wilden meedingen. “Het transport voor Meander is intensief en moet aan specifieke eisen voldoen”, vertelt Melein. “De transporteur moet uitgerust zijn voor gekoeld transport, ervaring hebben in het transport van voeding en beschikken over betrouwbaar materieel. De bereidheid om de chauffeurs van de vorige transporteur over te nemen, was een pré. En natuurlijk moet een transporteur gemaakte afspraken stipt op tijd nakomen. Onze transporteur is immers het verlengde van onze keten, ons visitekaartje. En dan spelen wettelijke regels en budget ook nog een rol.” 

Johan Melein - directeur Meander

“Onze klant heeft niets gemerkt van de overstap. Dat vind ik knap

Johan Melein - directeur Meander

Zoeken naar oplossingen
Mercuur blijkt aan alle eisen te kunnen voldoen. Ook komt er een prijsafspraak waar beide partijen zich goed bij voelen. “Met Mercuur konden we praten over de prijs”, vertelt Melein. “Toen we met de eerste prijsopgave niet akkoord konden gaan, heeft Mercuur zich verdiept in de salarissen van de chauffeurs van de vorige transporteur, waardoor zij een beter onderbouwde en scherpere aanbieding kon doen. Uiteindelijk heeft Mercuur ook bijna alle chauffeurs overgenomen. Hiermee heeft Mercuur chauffeurs aan boord, die al vertrouwd zijn met het werk voor Meander.” En zo plaatsten Mercuur en Meander beiden hun handtekening onder een meerjarencontract.

Vertrouwen in de toekomst
Inmiddels heeft Mercuur de eerste maand erop zitten. Melein: “Onze klant heeft niets gemerkt van de overstap. Dat vind ik knap. Dat wil niet zeggen dat we er al helemaal zijn. We moeten nog eens kritisch kijken naar de uren en de routes. Deze zijn nu nog te hoog. Ook is de operationeel manager van Meander nog teveel betrokken bij de aansturing van het transport, terwijl we uiteindelijk zoveel mogelijk ontzorgd willen worden. Maar de voortekenen zijn goed. Mercuur is een plezierige samenwerkingspartner en gaat onmiddellijk aan de slag met de zaken die we hebben besproken. We hebben alle vertrouwen in de toekomst.”